^Do góry
W poniedziałek 27 stycznia 44 śmiałków wraz z opiekunami wyruszyło na naukową podróż podczas 4 Śląskiego Festiwalu Nauki w Katowicach.
To była prawdziwa eksplozja naukowych inspiracji z kategorii nauk humanistycznych i ścisłych, medycyny i zdrowia, techniki, sportu, przyrody i sztuki. Ciężko to wszystko opisać, trzeba to przeżyć!
Prócz ciekawych wystaw, naukowych stanowisk, prelekcji i wykładów na hali głównej nasi uczniowie mieli możliwość wzięcia udziały w specjalnych warsztatach.
Uczestnicy wzięli udział w zajęciach o kosmosie, inni mogli poczuć jak zmęczenie organizmu wpływa na jego możliwości poznawcze. W czasie pokazu doświadczyli symulacji skrajnego zmęczenia, wynikającego z nieprzespanej, przepracowanej nocy, oraz symulacji zachowań będących skutkiem zażywania narkotyków.
Uczniowie klas siódmych zamienili się w biologów o specjalizacji: mikrobiologia. Co zawierają jogurt albo kiszonki? Bakterie – ale skąd o tym wiemy? Z telewizji, z reklamy? Uczniowie mogli to sprawdzić sami podczas warsztatów mikrobiologicznych w trakcie których zabarwili bakterie z jogurtu wykorzystując metodę Grama. Przygotowali też samodzielnie preparat i przy użyciu mikroskopu świetlnego spotkali się oko w oko z bakteriami.
Młodsi koledzy z klasy 4 i 5a mogli dzięki znajomości podstawowych pojęć i konstrukcji mogli „bawić się” geometrią w budownictwie – wymyślać, konstruować, tworzyć modele przestrzenne… niekoniecznie jako inżynier. Zwykły papier i styropianowe puzzle mogą okazały się całkiem sprytnym sposobem na odkrycie fantastycznej formy budowlanej. Być może wykonane budowla rozbudziły w głowach przyszłych inżynierów pomysły na kolejne niezwykłe konstrukcje?
Szkolenie z pierwszej pomocy dla dzieci pozwoliło od najmłodszych lat wpajać najważniejsze zasady postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia. Ważnym założeniem pokazu było nabywanie umiejętności poprzez działanie. Najmłodsi, na zasadzie „dzieci dzieciom”, zademonstrowali, jak wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową, ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej oraz założyć opatrunek osłaniający lub uciskowy.
Człowiek jest „ssakiem, który mówi” (Jean Aitchison), a komunikowanie się z otoczeniem za pomocą języka i towarzyszących mu znaków niewerbalnych wyróżnia go spośród innych sworzeń. Dziewczynki z klasy piątej dowiedziały się, że komunikacja jest człowiekowi tak potrzebna do prawidłowego rozwoju i spełnienia, jak oddychanie i odżywianie – z jednej strony umożliwia przekraczanie samotności człowieka i dążenie w kierunku tego, co wspólne, z drugiej czyni możliwym transfer wiedzy i osiągnięć kulturowych do pokoleń wstępujących. Tylko jak ją prawidłowo prowadzić, by się nie zmęczyć, a przy tym osiągnąć sukces? Tego uczennice dowiedziały się podczas warsztatów z animacją i zabawą w tle!
Chłopcy z ósmej klasy przekonali się, czym jest magnes i magnetyt oraz jak pole magnetyczne wpływa na otaczający nas świat. Podczas warsztatów mogli wykonać ciekawe eksperymenty dotyczące magnetyzmu, takie jak: jeż z żelaznymi kolcami czy przebieg linii pola magnetycznego. Sprawdzili także, co lubi magnes, poznasz właściwości magnetyczne wody i dowiesz się, czym jest lewitacja diamagnetyczna.
Kolejna grupa uczniów podczas warsztatów z botaniki zapoznała się z różnymi przystosowaniami roślin ułatwiającymi im rozsiewanie. Warsztaty dotyczyły przede wszystkim budowy różnego typu diaspor (specjalnych struktur służących do rozmnażania, obejmująca głównie owoce i nasiona). Uczniowie sprawdzili, jakie techniki wykorzystują rośliny, aby skutecznie zajmować nowe terytoria zarówno w warunkach lądowych, jak i wodnych. Mogli przekonać się, jak sprytne są rośliny i jak często człowiek wykorzystuje ich rozwiązania, aby podróżować.
Już myślimy o tym czym zaskoczy nas Śląski Festiwal Nauki za rok!!!